~welcome~

Tuesday, September 7, 2010

Menulis CERPEN???

Semenjak di bangku sekolah, menulis memang menjadi hobiku. Aku suka subjek Bahasa Melayu dan aku paling suka bila cikgu memfokuskan pada penulisan, paling tepat penulisan cereka. Kenapa? Sebab aku boleh buat apa-apa saja cerita yang aku suka. Tapi, masalahnya bila dah mula, aku tak tahu nak berakhir di mana? Sampai kadang-kadang rasa malas pulak nak fikir kesudahan cerita tu...akhirnya aku dah tak kisah la macam mana, asalkan cerita tu tak tergantung...tapi tetap menarik dan ada pengajarannya...kemudian, aku terfikir...sebab itulah pentingnya 'mind map', petunjuk untuk jalan cerita kita...setiap yang bermula pasti ada akhirnya...cikgu selalu menekankan tentang pentingnya 'storyline' atau 'mind map' ni tiap kali sebelum memulakan satu-satu karangan atau penulisan. Tapi aku ni memang jenis liat buat tu semua...(jangan ikut ye)

Apa pun sebenarnya memikirkan atau merancang pengakhiran sesuatu itu sangat penting...sepertimana pentingnya kita merancang pengakhiran hidup kita itu nanti bagaimana...di manakah kita berada, di syurgaNYA atau sebaliknya?

~ BEGIN WITH THE END IN MIND ~

Memang kita tidak mampu untuk menentukan di mana tempat kematian kita, bagaimana kita saat itu, namun kita mampu untuk mempersiapkan diri kita supaya dalam redhaNYA sentiasa...Sesungguhnya MATI itu PASTI..dan setiap anak Adam akan merasakannya...saat dan ketikanya telah ditentukan di dalam kitabNYA...

Kalau kita memilih syurga sebagai tempat pengakhiran kita, maka seluruh hidup kita pastinya dihabiskan dengan beramal ibadah kepadaNYA...kita melakukan perkara yang disuruhNYA, mengikuti sunnah kekasihNYA dan meninggalkan laranganNYA...

Kalau kita memilih sebaliknya, maka sebaliknyalah yang kita berbuat...

~ BEGIN WITH THE END IN MIND ~

Sahabat sekalian, oleh kerana cintaku yang amat mendalam terhadap penulisan...maka aku bercadang untuk mempersembahkan karyaku pada kalian...CINTA vs cinta...
Nantikan kemunculannya...

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Click Here =)