~welcome~

Saturday, April 24, 2010

~SALAM UKHWAH~



Naelah al Faratisyah, sebaris nama yang cukup indah. Beliau merupakan antara serikandi Islam yang terulung di zaman Khalifah Uthman. Naelah tidak lain merupakan isteri kepada Saidina Uthman. Naelah memiliki akhlak yang terpuji sebagai muslimah dan rupa yang menawan hati setiap insan yang melihatnya. Beliau merupakan sayap kiri kepada perjuangan suaminya. Sememangnya Naelah adalah seorang isteri yang ikhlas, setia dan taat kepada suami tersayang.

Lantas, saat membaca kisahnya, diri rasa tertarik dan kagum. Subhanallah tak dapat dibayangkan bagaimana Naelah sanggup kehilangan 5 jarinya demi menyelamatkan nyawa suami tercinta. Tiada lagi perkahwinan kedua buatnya seletah Saidina Uthman kembali bertemu Tuhannya.

Senangnya hati andai dapat menggunakan nama itu, sebagai pemicu dan pendorong dalam membina diri menjadi sepertinya, sanggup mengorbankan diri demi membantu suami dalam menegakkan kalimah tertinggi, Tidak ada tuhan yang disembah melainkan Allah...

Moga menjadi perangsang buat kita semua. Semoga perkongsian di sini mampu menambah amal dan cinta kita kepadaNya.

Salam ukhwah...

2 comments:

  1. salam 'alaik

    Saya pernah mendgr nama ini cuma agak berlainan sebutannya. Alfarafisyah. Wallahu 'alam.

    Apapun, moga kita mengambil semanagt beliau utk dijadikan perangsang agar kita terus thabat di jalan dakwah. Allahu akbar

    ReplyDelete
  2. to Al-Mu'allim

    wsalam

    ya, ana juga. terbaca mengenai artikel ini dlm sebuah majalah, tapi ejaannya alfaratisyah. nanti ana semak balik. jazakallah.

    insyaAllah, sesungguhnya sirah Rasulullah & para sahabat merupakan motivasi terhebat utk terus thabat di jln-Nya.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Click Here =)